Kurs liturgiczny dla fotografa | Spacer po uliczkach Sandomierza


Cześć!
Po nieco dłużej przerwie zapraszam Was na małą wycieczkę po uliczkach Sandomierza. ;)
Sandomierz to małe miasteczko na południu Polski, które zasłynęło dzięki serialowi z księdzem-detektywem w roli głównej i to właśnie ścieżkami Ojca Mateusza podąża większość turystów. Jednak ja miałam zapełnie inny cel obierając to miasto jako punkt docelowy swojej wyprawy, mowa tu o kursie liturgicznym organizowanym w tutejszej kurii (o samym kursie przeczytacie pod koniec wpisu) i nie do końca przygotowałam się na zwiedzanie. Sądząc iż zostanie mi niewiele czasu na przejście na spacer po starym mieście, nie sprawdziłam nawet jakie atrakcje ma ono do zaoferowania, lecz w praktyce okazało się, że nie dość, że zostanie mi ponad 3 godziny wolnego czasu na zwiedzanie to żadna mapa ani tym bardziej przewodnik nie są mi potrzebne, bowiem cały Rynek i otaczające go uliczki można obejść spacerkiem w dobre pół godziny. 
Mając spory zapas czasu i kilkanaście wolnych GB pamięci postanowiłam poszwędać się spokojnie  po okolicy i sprawdzić co ciekawego kryje się w kolejnych zaułkach. Niestety pogoda tego dnia nie dopisała pod względem temperatury i ilości wiatru buchającego wprost w twarz z wielką siłą, dlatego też odpuściłam sobie część atrackcji np. wejście na Bramę Opatowską i udałam się na (zasłużony) odpoczynek w przytulnej knajpce, serwujacej wypasione gofry. :) 
To co udalo mi się tego dnia zatrzymać w kadrach możecie zobaczyć poniżej, nie ukrywam, że najwięcej mojej uwagi przyciągały kolejne mijane witryny pełne artystycznych rękodzieł i figurek oraz detale wyrówniające się na tle małych kamieniczek, na czele z zieloną lodziarnią w danym stylu i antykwariatem o czarnej fasadzie.
















KURS LITURGICZNY DLA FOTOGRAFÓW
Kursy liturgiczne to niemalże nowość na polskim rynku fotografii. Jeszcze kilka lat temu zapewne nikt o nich nie słyszał, a obecnie stały się szalenie popularne  zarówno wśród fotografów i filmowców, jak i księży, którzy coraz częściej wymagają okazania stosownej legitymacji przed rozpoczęciem pracy w trakcie uroczystości mających miejsce w kościele. W praktyce oznacza to. że każdy zajmujący się zawodowo (czy też amatorsko) fotografią lub filmowaniem uroczystości w kościołach powinien wyposażyć się w odpowiednią legitymację (wydawaną po przebyciu omawianego kursu), uprawniającą do rejestrowania wydarzeń mających miejsce w kościele,  obejmujących przede wszystkim ceremonię ślubną, ale także chrzest,pierwszą komunię świętą, bierzmowanie czy też inne uroczystości kościelne.

Sam kurs organizowany jest w praktycznie każdej diecezji, zazwyczaj raz w pierwszym kwartale roku (w niektórych diecezjach ma on miejsce również jesienią) i trwa od 1-4 dni. W czasie trwania kursu lub tuż po jego zakończeniu wydawane są wspomniane wyżej legitymacje uprawniające do fotografowania i filmowania w kościele. Kursy mają najczęściej formę teoretycznych wykładów na temat tego, co fotografowi wolno, a czego nie  w trakcie sprawowania mszy św. i udzielania sakramentów.
Moj kurs odbył się na początku kwietnia, w sobotę i trwał niespełna 4 godziny, wpisowe wyniosło 250 zł. W tym czasie dla około 20- osobowej grupy przeprowadzone przez księży zostały 3 wykłady. Niestety niektóre informacje czesto się powielały i nie do końca miały praktyczne odniesienie do rzeczywistości. Na koniec wydane zostały legitymacje, ważne na 5 lat, uprawniające do fotografowania w wszystkich kościołach na terenie diecezji, ale teoretycznie także na terenie całego kraju.
*Kursy w poszczególnych diecezjach różnią się od siebie m.in. długością trwania, kosztami, okresem ważności legitymacji, wymogami formalnymi (w niektórych diecezjach wymagane jest przedstawienie odpowiedniego zaświadczenia/ opini księdza probosza o uczestniczeniu przez nas w życiu kościoła tj. np. uczęszczaniu na niedzielną Mszę św.), dlatego zanim zdecydujecie się na wybór kursu w swojej diecezji, zorientujcie się czy nie warto pojechać nieco dalej i skorzystać z lepszej oferty ;)
P.S W Rzeszowie kurs trwa aż 4 (!) dni, a w Krakowie można wyrobić sobie legitymację bezterminową ;)
Gdybyście mieli jeszcze jakieś pytania odnośnie tego typu kursów lub tego konkretnego na którym ja byłam, to zostawcie info w komentrzach- na pewno odpowiem ;)













6 komentarzy:

  1. ale piękna relacja, uwielbiam oglądać takie kadry ;) a informacje o kursie bardzo przydatne! w końcu zamierzam się na niego wybrać ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, bardzo się cieszę, że Ci się podoba :) Takie opinie są bardzo budujące, zwłaszcza w czasach, gdy coraz mniej osób udziela się na blogach i coraz trudniej o jakikolwiek odzew ;)

      Usuń
  2. Naprawdę fajna relacja i całkiem dobrze to wszystko wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Anonimowy3/02/2020

    Własnie interesuje mnie kurs fotografa liturgicznego i właśnie najprościej by było robić w Rzeszowie. ale termin jest tragiczny - 4 dni w tygodniu, po 4 godziny, od 16.00, a ja kończę pracę o 15.30. Teoretycznie mam do przejechania 29 km, ale w godzinach szczytu na drugi koniec miasta - zajmie to ok. 70 minut. I tak się zastanawiam, czy właśnie nie zrobić w Sandomierzu - chociaż mam do przejechania 77 km - wydaje się to bardziej praktyczne, bo widziałam, że poprzednie kursy były w sobotę. Więc połączyłabym zwiedzanie Sandomierza z kursem, tylko zastanawia mnie jedno - czy można taki kurs zrobić nie w swojej diecezji???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stałam przed dokładnie takim samym dylematem! Pierwotnie mocno obstawiałam Rzeszów, ale tak jak w Twoim przypadku nie było szans pogodzic tego z pracą (45km od miasta), dlatego wybrałam Sandomierz i ostatecznie uważam, ze to była dobra decyzja. Jednak nie mam pojęcia czy można wziąć udział w tym kursie nie należąc do diecezji sandomierskiej (ja należę), bo na legitymacji znajduje się nawet zdanie, że uprawnia ona do fotografowania i filmowania na terenie tejże diecezji (mimo, iz na kursie mówiono nam, ze tak na prawdę możemy z niej korzystac na terenie całego kraju). Także polecałabym zadzwonić poprostu do osoby, która zajmuje się rejestracją chętnych i dopytać u źródła. :)

      Usuń
  4. Piękny ten Sandomierz <3 Co do krakowskich legitymacji to musze Cię zaskoczyć, ale tez mam ważną tylko na 5 lat ...kurs trwa 2dni (4h), kosztuje 150zł. Pozdrawiam i ide czytać dalej Twój piekny blog <3

    OdpowiedzUsuń